Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Texten är äldre än sex månader.

      Seiedeh Nahids dröm om spelutveckling tog henne till Skövde

      Publicerad 1 februari 2022

      Seiedeh Nahid Moosavi växte upp i Iran. Efter att ha studerat mjukvaruutveckling insåg hon att hon ville jobba med spel och sökte till masterprogrammet i spelutveckling vid Högskolan i Skövde. I december 2021 var Seiedeh Nahid en del av teamet bakom spelet Purunmachu, som belönades med "Grand Jury Winner" på Global Game Jams "Cultural Heritage Game Jam". – Jag kom hela vägen från Iran till Skövde för att följa min dröm och jobba med spel, säger hon.

      Seiedeh Nahid Moosavi kommer från Irans huvudstad, Teheran – en modern stad som har nästan lika många invånare som hela Sverige. När hon studerade mjukvaruutveckling insåg hon att hon var intresserad av spelutveckling och började göra spel i samband med sin kandidatuppsats.

      – Jag utvecklade ett enkelt förstapersonsskjutspel i 3D.

      Valde Skövde tack vare gemenskapen inom spelutveckling

      Efter examen började Seiedeh Nahid jobba som 3D-utvecklare på ett företag som arbetade med simulering. Men hon ville verkligen jobba med spel. Därför började hon leta efter en masterutbildning i spelutveckling. Hon har två barn och kunde inte flytta till ett annat land utan sin familj.

      – Sverige är känt för sin höga levnadsstandard såväl som sina högteknologiska industrier, så jag begränsade min sökning till enbart svenska lärosäten. Jag hittade en liten stad som heter Skövde och lärde mig att det finns en stor gemenskap av indiespelsföretag här. Som mamma tar jag alltid hänsyn till mina barn och det är lättare att uppfostra barn här än i storstäder. Men spelgemenskapen var den främsta anledningen till att jag valde Skövde.

      Vad har varit det bästa med din utbildning?

      – Det har varit motiverande att ha kontakt med riktiga kunder, en förstahandsupplevelse av spelbranschen. I många länder fokuserar universiteten bara på de akademiska delarna av utbildningen, inte på tillämpade eller praktiska delar. Men i Skövde jobbar vi med riktiga projekt och erfarenhet är en del av utbildningen.

      – I studentgemenskapen kommer vi från olika bakgrunder. När ett team från olika discipliner arbetar med ett projekt är det ibland svårt att hitta en gemensam förståelse mellan de olika tankesätten. Programmerare, speldesigner och grafiker har olika professionella språk, och det blir ännu mer komplicerat när vi lägger till lager av olika personligheter och kultur. Men den här utbildningen har lärt oss hur vi kan samarbeta och kommunicera med varandra. För att utveckla ett spelprojekt är den viktigaste delen att kommunicera och samarbeta med olika discipliner. Det spelar ingen roll att du är en skicklig programmerare om du inte vet hur du ska samarbeta med ditt team och förstå dem. Kanske kan du skriva den bästa och mest optimerade applikationen i världen men jag är inte säker på att du kommer kunna kalla det ett roligt spel.

      Vann Global Game Jam

      I december deltog Seiedeh Nahid i Global Game Jams "Cultural Heritage Game Jam". I hennes team fanns även spelutvecklare från Peru och två lärare och tidigare studenter från Högskolan i Skövde. Seiedeh Nahid var huvudprogrammerare och hennes jobb var att få designbesluten att bli levande i deras spel Purunmachu, ett upptäcksspel där du kommer att kunna transportera dig till den peruanska regnskogen. Purunmachu tilldelades pris för "Bästa ljud" och valdes till "Grand Jury Winner", vilket är samma som "Bästa spel".

      – Det var så spännande att vinna! Jag kände varje positiv känsla du kan föreställa dig. Många sa att vi hade utvecklat ett annorlunda spel och belyste vår speldesign och dess potential, men att bli Grand Jury Winner... det var en stor överraskning. Jag hoppade och skrek i en hel minut!

      För prispengarna ska hon köpa en kraftfullare dator som hon ska göra fler spel på. Teamet bakom Purunmachu bestämde sig också för att fortsätta jobba på spelet.

      Vad ska du göra när du är klar med dina studier?

      – Jag kom hit från Iran för att följa min dröm. Jag hoppas att antingen hitta ett jobb inom spelbranschen eller en doktorandtjänst inom ett relaterat område. Mina barn gillar verkligen skolatmosfären här. Skövde är en annorlunda stad med en avkopplande atmosfär, samtidigt som den har många spelstudior. En smidig kombination av allt. Skövde är litet men har nästan alla faciliteter en familj behöver. Och spelföretag och en högskola! Båda mina barn vill bli spelutvecklare. Kan jag hitta jobb inom spelbranschen i Skövde så stannar jag här.

      Läs mer om Spelutveckling - masterprogram

      Publicerad: 2022-02-01
      Senast ändrad: 2022-02-01
      Sidansvarig: webmaster@his.se