Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Internationellt game jam i Skövde ska skapa mer hållbar spelindustri

      Publicerad 10 juni 2024

      Just nu pågår en internationell spelworkshop på Högskolan i Skövde. Studenter och alumner från sex olika lärosäten i norra Europa har samlats för att göra spel, samtidigt som de lär sig om, och diskuterar hållbarhet i förhållande till spelutveckling och spelindustrin.

      Deltagare i internationellt game jam

      Spelindustrin, liksom alla andra stora industrier, lämnar ifrån sig ett stort klimatavtryck. Om framtidens spelutvecklare jobbar mer medvetet kring sin egen miljöpåverkan kan det avtrycket bli mindre. Av den anledningen har ett trettiotal spelstudenter, från sex olika universitet i norra Europa, samlats den 7-11 juni för en game jam-workshop på Högskolan i Skövde. Syftet är att utforska sätt för att integrera hållbarhetsfokus i spelutbildningar och bidra till en framtida spelindustri som har bättre medvetenhet kring hållbarhetsfrågor.

      – Med hållbarhet syftar vi också på social och kulturell hållbarhet. En spelindustri som inte jobbar aktivt med den typen av hållbarhetsfrågor kan lätt misslyckas i områden så som jämställdhet och arbetskultur, vilket tyvärr inte är ovanligt. En fördel med spel som kulturform är att den har stor potential att lyfta fram viktiga ämnen och nå en bred publik, säger Victor Bankler, adjunkt i informationsteknologi på Högskolan i Skövde och projektledare för årets game jam.

      Terapeutisk process för den med klimatångest

      Workshoppen har arrangerats två gånger tidigare, i Tallinn och Köpenhamn. Nu hålls den för tredje gången i sin nuvarande form. Deltagarna har fått lära sig om olika aspekter av hållbarhet, och de utmaningar branschen står inför. Sedan har de i grupper undersökt ett ämne kopplat till hållbarhet och skapat spelprototyper som utforskar ämnet de valt att fokusera på. På det viset får deltagarna möjlighet att genom kreativt arbete uttrycka sig kring någon aspekt av hållbarhet.

      – Det har visat sig vara en ganska terapeutisk process för dem som till exempel har klimatångest eller känner frustration inför andra problem som de känner att de inte har makt att lösa på egen hand, exempelvis bristande jämställdhet på arbetsplatser, säger Victor Bankler.

      Deltagarna kommer, förutom från Högskolan i Skövde, från Uppsala universitet - Campus Gotland, IT-universitetet i Köpenhamn, Universitetet i Åbo, Islands Universitet och Tallinns Universitet.

      Stigande havsnivå och samarbete

      En som har deltagit i årets game jam är Nedim Ogul från Cypern, och som studerar magisterprogrammet Serious Games på Högskolan i Skövde. Hans grupp valde att fokusera på miljöfrågan, och skapa ett spel som handlar om stigande havsnivåer. En av deltagarna i gruppen kommer från den lilla kustorten Stokkseyri på Island och gruppen baserade händelserna i spelet på den orten.

      – Spelet, som är ett rollspel, handlar om hur invånare och myndigheter i Stokkseyri kan hantera en stigande havsnivå genom att samverka på olika sätt, säger Nedim Ogul.

      Spelarna tar sig an olika roller i orten, bland annat en äldre person som inte vill lämna staden, lokala myndigheter som vill skydda invånarna från klimatkrisen och borgmästaren som vill evakuera hela staden, utan att spendera för mycket pengar.

      – Alla spelare har olika agendor och målet är att alla ska förstå varandra och hitta en gemensam grund. Men det finns också en twist med en vulkan, säger Nedim Ogul.

      Nedim Ogul, Serious Games.

      Nedim Oguls grupp gjorde ett spel om hur lokalinvånare och myndigheter i en isländsk kuststad kan hantera en stigande havsnivå.

      Besök på stor spelmässa i Skövde

      Besöket i spelstaden Skövde har också haft annat än jobb på agendan. Bland annat besökte deltagarna en stor spelmässa i köpcentret Commerce, där dataspelsstudenter och startupbolag i Skövde ställde ut sina spel och spelprojekt. Nedim var nöjd med besöket.

      – Mässan var mycket större än vad jag förväntade mig. Det var stor variation och fanns ett spel för alla. Högskolan och Sweden Game Arena är väldigt framgångsrika när det kommer till att skapa intressanta spel.

      Victor Bankler, vad hoppas du att deltagarna tar med sig från evenemanget?

      – Jag hoppas att de ska ha fått en ökad förståelse för spelindustrins roll i hållbarhetsfrågor. Men också en känsla av att de har en röst att påverka sin framtid till det bättre om de jobbar medvetet med hållbarhetsfrågor, och att spelmediet ger dem en möjlighet att förstärka den rösten. Jag hoppas också att studenterna kan bygga ut sitt professionella och sociala kontaktnät med likasinnade, med start i det här evenemanget, avslutar Victor Bankler.

      Testa spelen

      Flera av de spel som skapats vid de två tidigare tillfällena finns att spela på https://nasg.tlu.ee/. Förhoppningen är att flera av årets studentgrupper kommer att ladda upp sina spel där också.

      Kontakt

      Adjunkt i informationsteknologi

      Publicerad: 2024-06-10
      Senast ändrad: 2024-06-10
      Sidansvarig: webmaster@his.se